writing notes pen hand

همه‌ چیز درباره اخلالات یادگیری

 

ویژگی‌، علت‌و درمان

اختلالات یادگیری

 learning disorders

 

اختلالات یادگیری یا ناتوانی یادگیری اصطلاح عمومی است که باعث ایجاد مشکلاتی در پیشرفت تحصیلی یا کار کرد روزمره زندگی میشود .

کودکان مبتلا به اختلالات یادگیری دارای هوش طبیعی و نرمال هستند (نمره‌ی هوشی بالای 70) اما در فرایند های شناختی مانند کارکردهای اجرایی ،ادراک دیداری و شنیداری، حافظه و توجه نقص دارند

 همچنین این کودکان به دلیل پیامدهای این اختلال دچار اضطراب، افسردگی و عدم اعتماد به نفس  و…می شوند.

این کودکان برخلاف سن و سطح انتظاراتی که از آن ها می‌رود، بسیار کمتر موفق می شوند.

این اختلال سبب شناسی و درمان مشخصی ندارد اما قابل شناسایی و مدیریت است.

اختلال یادگیری شامل نقص در خواندن،نقص در ریاضی و نقص در نوشتن می شود.

معیار‌های تشخیصی اختلال یادگیری:

 

به رغم کمک دیگران و مداخلات مختلف، فرد در یادگیری مهارت های تحصیلی و استفاده از آنها دارند. برای تشخیص این اختلال باید یکی از نشانه های زیر به مدت حداقل ۶ ماه وجود داشته باشد:

۱_ کلمات را غلط می‌خواند یا آهسته و به دشواری می خوانند. (مثلاً کلمات جداگانه را با صدای بلند و غلط و به آهستگی و با تردید می‌خواند، به طور فراوان کلمات را حدس می‌زند، خواندن کلمات با صدای بلند برایش مشکل است.)

۲_ در درک معنی آن چه خوانده است مشکل دارد (مثلاً ممکن است متن را صحیح بخواند اما توالی رویداد ها ، روابط، استنباط ها یا معانی عمیق تر آنچه را خوانده است درک نکند.)

۳_ در هجی کردن کلمات مشکل دارد. (مثلاً ممکن است حروف صدادار یا حروف بی صدا را اضافه کند، حذف کند ، جا بیندازد یا یک یا چند حرف را به جای حرف دیگر به کار ببرد).

۴_ در نوشتن و ابراز عقاید به صورت کتبی مشکل دارد (مثلاً در داخل جملات تعداد زیادی اشتباه گرامری یا نقطه و علامتگذاری مرتکب می‌شود) عقایدی که به صورت مکتوب ابراز می‌کند واضح نیستند و سازماندهی پاراگراف‌ها ضعیف است.

۵_ در تسلط یافتن بر قواعد اعداد و ارقام و اطلاعات رقمی یا محاسبه مشکل دارد (مثلاً فهم ضعیف اعداد، مقدار اعداد و روابط اعداد، گم شدن و گیج شدن در وسط محاسبه و تغییر دادن روش).

۶_ در استدلال ریاضی مشکل دارد (مثلاً مشکل شدید در کاربرد مفاهیم  ریاضی برای حل‌مسائل کمی)

ویژگی های بالینی کودکان با اختلال یادگیری:

زبان و تحصیل: (حداقل در یکی از این موارد مشکل دارند و عموما با هم هستند.)

هوش: این افراد دارای هوش نرمال و بالاتر از نرمال هستند

مشکلات ادراکی: این کودکان در ادراک دیداری و شنیداری مشکلات متعددی دارند

حافظه:این کودکان در سه بخش حافظه یعنی دریافت، حفظ و بازداری دارای مشکل هستند. (کوتاه مدت و بلند مدت)

مشکلات اجتماعی_رفتاری:این کودکان در مهارت های اجتماعی، خود تنظیمی هیجانی، شناخت احتماعی و… مشکل دارند.

بررسی زودهنگام  اختلال یادگیری در کودکان زیر 3 سال:

 

به سوال های زیر توجه کنید و آن ها را در مورد کودک خود بررسی نمایید؛

آیا کودک 3 ساله ی شما:

_می تواند مداد در دست گرفته و خط و یا نقاشی بکشد؟

_موقع شنیدن قصه، گوش می دهد و می تواند تا حدودی آن را بازگو کند؟

_به لحاظ گفتاری مشکلی ندارد و روان حرف می زند؟

_میتواند با کودکان دیگر در بازی گروهی شرکت کند؟

_می تواند تا دو یا سه عدد را یاد بگیرد و گاهی تکرار کند؟

_میتواند از پله به تنهایی بالا و پایین برود؟

_میتولند اسباب بازی های خود را جابه جا کند و با خود حمل کند؟

_آیا کنجکاوی میکند، سوال میپرسد و در مورد چیزهای جدید واکنش نشان میدهد؟

_آیا میتواند حرکات شما را تقلید کند؟ (حرکات دست و پا و بدن)

_آیا می تواند لی لی کند، بالا و پایین بپرد؟

_آیا در زمان شیرخوارگی همه مراحل غلت زدن، سینه خیز رفتن، نشستن و چهار دست و پا رفتن را تجربه کرده است؟

_آیا میتواند کتاب را ورق بزند؟

_آیا نام اعضای خانواده، اسباب بازی ها، اشیا و لباس ها را می داند؟

_آیا نام اعضای بدن را میداند؟

_آیا راست دست و چپ دست بودن او در اکثر موارد مشخص است؟

_آیا دستورات ساده ی شما را متوجه می شود و اجرا می کند؟

اگر تعداد پاسخ های «خیر» شما به این سوالات بیشتر از ۵مورد است، کودک شما نیاز به ارزیابی توسط متخصص دارد.

 

بررسی زودهنگام اختلال یادگیری در کودکان 3 تا 6 سالگی:

 

_والدین عزیز دقت باشید اگر شما یک کودک ۳ تا ۶ سال دارید برای ارزیابی او باید به پرسش های قبل هم پاسخ دهید.

_ آیا راست است یا چپ دست بودن کودک شما به طور کامل مشخص است؟

_آیا می تواند به تنهایی برخی لباس هایش را بپوشد یا از تن درآورد؟

_آیا می تواند طناب بازی کند و به راحتی بدود؟

_ آیا می تواند اسباب بازی هایش را پهن و یا جمع آوری کند؟

_آیا می تواند به کمک شما خرید کند ؟

_آیا مفاهیمی مانند بالا پایین بزرگ کوچک سبک و سنگین را می شناسد؟

_آیا می تواند اشکال هندسی را تشخیص دهد و بکشد ؟

_آیا جمع های ساده را قادر است محاسبه کند ؟

_آیا تفریق را بلد است ؟

_آیا رنگ ها را می شناسد؟

_آیا مفهوم متضاد را می داند؟

_آیا می تواند تفاوت های دو چیز را بیان کند؟

_ایا می تواند شباهت‌های دو چیز را بیان کند؟

_آیا می تواند توپ را از بالای سرش پرت کند؟

_آیا می‌تواند اشیای مربوط به هم را دسته بندی کند؟

اگرتعداد  پاسخ های «خیر» شما به این سوالات بیشتر از 7 مورد است، کودک شما نیاز به ارزیابی توسط متخصص دارد.

 

احتمال تشخیص اختلال یادگیری در سن دبستان:

 

اختلال یادگیری در کودکان دبستانی، در عملکرد تحصیلی آن ها نمود پیدا می کند. اگر پاسخ شما به هر یک از سوال های زیر« بله »است، از یک متخصص کمک بگیرید.

_آیا حواس پرت است و مدام بی دقتی می کند؟

_نمره ی او در درس ریاضی پایین تر از حدی است که انتظار می رود؟

_آیا در روان خوانی کلمات مشکل دارد؟

_آیا در درک مفهومی که می خواند، ضعیف است؟

_آیا در درک و حل مسئله های ریاضی ضعیف است؟

_آیا در درس دیکته ضعف دارد؟

_آیا بسیار بدخط است و کند مینویسد؟

_آیا در تشخیص یا نوشتن حروفی که صدای مشابه دارند مانند (ظ ض ز ذ) مشکل دارد؟

_آیا فکر می کنید حرف شما را نشنیده است یا ظاهرا پشت گوش انداخته است؟

 

درمان:

 

۱_مداخلات انگیزشی _دلگرمی
۲_توانبخشی شناختی و کارکرد های اجرایی
۳_مداخله زبان شناختی(توسط گفتاردرمانی)
۴_کاردرمانی (توسط کار درمانگر)

 

مداخلات انگیزشی_دلگرمی:

این کودکان اغلب به دلیل تحقیر، مقایسه، سرزنش، تنبیه و… توسط والدین و معلمان دچار اضطراب و عدم اعتماد به نفس  می شوند

پس اساس کار این مداخله افزایش خلق ، آموزش خود تنظیمی هیجانات  به کودک ، اصلاح فکر ها و اسناد ها ، آموزش حل مسئله، کاهش استرس و..است.

توانبخشی شناختی و کارکردهای اجرایی:

مجموعه ای از فرایندهای شناختی که عمدتاً توسط قشر پیشانی مغز پشتیبانی می‌شوند که کمک می‌کند هدفمند و سازماندهی شده عمل کنیم .

کارکردها اجرایی اجازه ترک عادت ها، تصمیم گیری و ارزیابی خطرات ، برنامه‌ریزی برای آینده، اولویت بندی و مقابله با شرایط جدید را به ما می‌دهند.

 

کارکردهای اجرایی شامل:

 

 توجه و تمرکز ، بازداری ، حافظه کاری، سازماندهی ، برنامه‌ریزی، و انعطاف پذیری می باشد.

 

توجه و تمرکز:

مهارت توجه به ما کمک می‌کند تا با وجود چیزهای زیادی که در اطراف ما وجود دارد بر فعالیت‌های تمرکز کنیم که در آن لحظه برای ما مهم هستند.

تمرکز به ما در تعامل با دیگران کمک می‌کند و به فرد امکان می‌دهد تا در گفتگوها شرکت فعال داشته باشد ، به پرسش هایی که از او می کنند صحیح جواب دهد و از زبان بدن درست و مناسب استفاده کند.

تمرین های تقویت توجه و تمرکز:

_ تمرین هایی که فرد باید با گوش دادن به یک مجموعه از محرک های شنیداری تنها به محرک های هدف پاسخ دهد.

_ تمرین هایی که فرد باید یک مجموعه از اعداد را به صورت رو به جلو و یا رو به عقب با یک نظم مشخص تمرین کند.

_ بازی با حروف مثلاً پیدا کردن حروف خاصی از یک صفحه یا پیدا کردن کلماتی با تعداد نقطه معین.

_ پیدا کردن قسمت ناتمام یا ناقص یک تصویر.

بازداری:

بازداری توانایی ایجاد درنگ در انجام یک عمل و یا یک جریان شناختی و همچنین توانایی متوقف کردن رفتار در حال انجام در شرایط نامناسب را می گویند .

نقص در کنترل بازداری موجب عملکرد نادرست در تکالیف و افزایش احتمال پاسخ های نادرست می گردد.

تمرین های تقویت بازداری:

_آموزش انتظار برای دستیابی به دستاوردهای مهم تر یا بیشتر

_راه رفتن همراه با لیوان پر آب و یا کتاب روی سر.

_جلوگیری از نشان دادن احساسات و عواطف(مانند بازداری از خنده در مقابل شکلک)

_بازی هوپ با اعداد و با کلمات در داستان.

حافظه ی کاری:

حافظه کاری به فرد قابلیت داشتن حسی از گذشته، احساس مجدد تجربیات گذشته و همچنین قابلیت داشتن حسی از آینده و پیش بینی حوادث آینده و آماده کردن خود برای آن را میدهد . وهمچنین  در بهتر انجام دادن تکالیف مدرسه و دستورات پیچیده به فرد کمک می کند .

حافظه کاری کمک می کند تا قبل از بیرون آمدن از منزل هرچه را که لازم است برداشته یا در کلاس به خوبی یادداشت برداری کند برای حل ذهنی مسائل ریاضی در که آنچه می خواند و به خاطر آوردن قوانین به حافظه کاری نیاز دارد.

تمرین های تقویت حافظه کاری:

_ساختن تصویر ذهنی از آنچه می شنود.

_بازی اسم و فامیل

_جمع و تفریق و یا انجام هرگونه محاسبه ی ذهنی

_تکرار کلمات، حروف و اعداد/تکرار معکوس کلمات، حروف، اعداد.

سازمان دهی:

دو نوع مهارت سازماندهی وجود دارد سازماندهی خود و سازماندهی محتوا سازماندهی خود به فرد کمک می‌کند تا آنچه را نیاز دارد تهیه کرده و اهداف کوتاه مدت و بلند مدت خود را تعیین کند و سازماندهی محتوا مربوط به مسائلی است که باید دستکاری شود تا تکلیفی کامل گردد تا فرد بتواند به آنچه در ذهن دارد برسد.

تمرین های تقویت سازماندهی:

_ استفاده از وسایل کمکی مانند سیستم‌های تقویم نوشتاری برای ثبت برنامه های روزانه.

_بازی با اعداد (مثلا جمع 5 عدد که با هم می شود 28)

_بازی با حروف(حمله سازی با کلمات)

_طبقه بندی کردن اشیا، حیوانات، گیاهان،…

_جدول سودوکو و بازی های جور چین و جورکردنی

برنامه ریزی:

برنامه ریزی اغلب شامل اولویت ی یا تصمیم گیری برای مهمترین کاری است که فرد می‌خواهد انجام دهد همچنین شامل تفکر درباره ترتیب و توالی اعمالی است که می‌خواهد انجام دهد.

تمرین های تقویت برنامه‌ریزی:

_انجام فعالیت هایی که در آن برای رسیدن به هدف، توالی مشخصی وجود دارد مثلا مراحل آماده شدن برای رفتن به مهمانی،…

_بازی یا ماز

_خرید کردن

_حدس زدن پایان داستان های نیمه تمام

_استفاده از نقشه و مشخص کردن مسیر از یک شهر به شهر دیگر

انعطاف پذیری:

انعطاف پذیری و انطباق با موقعیت ها و مشکلات جدید مهارت بسیار مهمی است انعطاف پذیری به فرد کمک می‌کند تا با موقعیت هایی نظیر به هم خوردن برنامه ها بهتر کنار آییم.

تمرین های تقویت انعطاف‌پذیری:

_تجربه کردن فعالیت های جدید یا رفتن به مکان های جدید .

_صحبت کردن و یا نوشتن راه های مختلف انجام یک تکلیف

_نوشتن و مسواک زدن با دست غیر برتر

_آشنایی با روش های حل مسئله

حافظه ها:

حافظه ی حسی: مدت نگه داری اطلاعات در این حافظه 1 تا 3 ثانیه است و علت عمده ی فراموشی بی توجهی است.

حافظه کوتاه مدت: بخشی از اطلاعات که مورد توجه قرار می گیرند وارد این حافظه می شود مدت نگهداری اطلاعات در این حافظ سی ثانیه است.

حافظه بلند مدت : اهمیت حافظه بلند مدت این است که فرد می تواند از اطلاعات مورد نیاز در موقعیت های ضروری استفاده نماید

هر چه تکرار و تمرین و مرور ذهنی و سپس دسته بندی و سازماندهی و ارتباط دادن اطلاعات جدید با تجربیات قبلی و همچنین به کار بردن اطلاعات بیشتر باشد یا داوری بیشتر و فراموشی کمتر است.

حافظه شنیداری به توانایی ذخیره سازی و بازخوانی چیزهایی که فرد می‌شنود گفته می‌شود که شامل  نگهداری و تمیز شنیداری است.

کودکانی که حافظه شنیداری ضعیفی دارند در دیکته کلمات  یا برخی از صدا ها را جا می اندازند، در تشخیص صداهایی که قبلا شنیده اند، تطبیق معانی با لغات و یا نام اعداد ، یادگیری نام اشیا و مفاهیم ریاضی، دنبال کردن دستورالعمل ها  و پاسخگویی به سوالات یا رویدادهای متوالی دچار ضعف هستند.

تمرین های  تقویت حافظه شنیداری:

_تکمیل داستان ناتمام

_بازی طوطی(هر چه گفتیم کودک تکرار کند)

_با شمارش عدد 1 دست بزن 2 بشکن بزن 3 پا بکوب .

_خواندن داستان و پرسیدن سوال از جزییات داستان.

_با ضربه دست ریتمی روی میز ایجاد کنید و بعد از اتمام کودک آن را تکرار کند .

_تشخیص کلمات هم وزن در بین کلمات دیگر(موش _میز_گوش)

تمرکز شنیداری (حساسیت شنیداری) :

تمرکز شنیداری یعنی توجه به جزئیات صداهایی که می شنویم.

کودکی که ضعف حساسیت شنیداری دارد معمولاً در دیکته نویسی این نوع اشتباهات را تکرار می‌کند :

مسواک را می‌نویسد: مسواک

 آمدند را می‌نویسد :آمدن

تمرین های تقویت حساسیت شنیداری:

_با صدای آرام با کودک صحبت کردن

_کلمات شبیه به هم را با صدای آرام بیان کنید و کودک باید کلمات را تشخیص دهد. (مثل بار، یار، دار، مار،…)

_راه رفتن ریتمیک با صدای موزیک

_کودک چشمانش را ببندد و تشخیص دهد صدا از کدام سمت می آید.

_یک واقعه ی ساده را برای کودک بازگو کنید و بخواهید آنچه اتفاق افتاده است را به ترتیب بگوید.

_تشخیص کلمات هم وزن در بین کلمات دیگر(موش،میز، گوش)

حافظه دیداری :

حافظه دیداری یعنی توانایی یادآوری مطالب و چیزهایی را که فرد قبلاً دیده است که شامل نگهداری و توالی دیداری می‌شود.

این حافظه برای انجام تکالیف، جور کردن از راه دیدن، کپی کردن اشکال و محاسبه مسائل ریاضی مهم است.

کودکی که در این حافظه ضعف دارد نمی تواند کلمات با صدای یکسان و شکل متفاوت را صحیح بنویسد، در یادآوری و بازشناسی حروف الفبا و اعداد ، اشکال و مسائل ریاضی دچار ضعف است.

تمرین های تقویت حافظه دیداری:

_دیدن تصویر و گفتن جزییات تصویر توسط کودک

_نوشتن روی هوا(کلمه ای را می گویم و او باید روی هوا بنویسد)

_کارت های حافظه

_بازی بگرد و پیدا کن

_بازی تیزبین

_کودک از اتاق بیرون برود و شما وسیله ای را جابه جا کنید و کودک باید آن تغییر را بگوید.

_تشخیص اختلاف بین تصاویر

تمرکز و دقت دیداری :

تمرکز و دقت دیداری کمک می‌کند تا به جزئیات متمرکز شویم. در صورت اختلال در تمیز دیداری دانش آموز در ادراک ریزه‌کاری‌ها و جزئیات کلمه‌ای که به خاطر سپرده دچار مشکل شده و در نوشتن آنها مرتکب اشتباه می شود.

تمرین های تقویت تمرکز و دقت دیداری:

_بازی بولینگ

_بازی نخ کردن مهره

_پازل

بریدن و قیچی کردن

_پیدا کردن کلماتی که نقطه پایین یا بالا دارند.

_پرتاب حلقه  یا توپ در سبد

_راه رفتن روی خط مستقیم و مارپیچ

_لیوان چینی

مهارت های حرکتی ظریف :

مهارت های حرکتی ظریف با تقویت عضلات کف و انگشتان دست میسر می شود.

عضلات انگشتان دست نیز مانند هر عضله دیگری با تمرین مکرر تقویت می‌شود و قدرت ، استقامت، هماهنگی و کنترل بیشتر بر حرکات انگشتان دست را ممکن می سازد

 به همین دلیل کودک هر قدر بیشتر از این عضلات استفاده کند و آنها را به کار گیرد مهارت بیشتری در این زمینه کسب می‌کند این مهارت در نوشتن بسیار مهم است.

تمرین های تقویت مهارت های حرکتی ظریف:

_مچاله کردن روزنامه

_بستن بند کفش

_شن بازی، گل بازی، خمیر بازی

_باز و بسته کردن درب بطری ها

_بازی نخ کردن مهره ها(کارت دوخت)

_غلتاندن استوانه بین دست ها

ساختن کاردستی

_نقاشی و رنگ آمیزی

مهارت های حرکتی درشت:

 مهارتهایی که به گردش در محیط اطراف کمک می‌کند و ماهیچه‌های بزرگ را درگیر می‌کند مانند:سینه خیز رفتن،لی لی کردن ، دویدن ،پریدن و..

فعالیت های حرکتی درشت به توانایی حرکت دادن بخش‌های مختلف بدن اشاره می‌کند.

تمرین‌های تقویت مهارت‌های حرکتی درشت:

_غلتیدن و سینه خیز رفتن

_عبور از روی مانع یا زیر مانع

_تخته تعادل

_تقلید راه رفتن حیوانات

_ایستادن روی یک پا

_راه رفتن روی جدول

_ورزش های مختلف مانند شنا

_طناب زدن

تعادل:

تعادل عبارت است از توانایی فرد در حفظ و بازیابی حالت یا وضع بدن تعادل عنصر اصلی تمامی مهارت های حرکتی است.

تمرین های تقویت تعادل:

_ایستادن روی یک پا با چشمان بسته

_راه رفتن روی نردبان

_لی لی کردن

_گذاشتن کتاب روی سر و راه رفتن روی خطوط مستقیم و منحنی

_راه رفتن روی پنجه پا

_راه رفتن و پریدن ازبین موانع

_با چشم بسته راه رفتن

هماهنگی دیداری حرکتی:

 زمانی که کودکان یادگیری را از طریق حرکت آغاز می‌کنند به این نتیجه می رسند که همه چیز را نمی توانند از طریق حرکتی بررسی کنند

بنابراین شروع به بررسی از طریق ادراک می نمایند که باعث انطباق آنچه قبلاً از طریق حرکت یاد گرفته اند حاصل می شود و به آن پیوند ادراکی حرکتی می گویند.

تمرین‌های تقویت هماهنگی دیداری حرکتی:

_بازی دارت

_بازی قلاب و ماهیگیری

_کارت دوخت

_گرفتن و پرتاب توپ

_حمل زنگوله به صورتی که صدا ندهد.

_بریدن از روی خطوط

_تمرینات ماز

غلبه طرفی یا غلبه‌ی برتری مغز:

مغز انسان از دو نیمکره راست و چپ تشکیل شده است غلبه برتری یعنی یکی از دو نیمکره های مغز بر دیگری مسلط شود و کنترل مهارتها را در دست گیرد غلبه برتری در کودکان عموماً بین ۵ تا ۸ سالگی تثبیت می شود.

غلبه بر تری در کودکانی که به هر علتی دچار صدمات مغزی خفیف و نیمه خفیف  مانند صرع و کودکان دارای درخودماندگی (اوتیسم) و کودکان دارای کم توانی های چندگانه باشند به دشواری صورت می گیرد.

در اکثر مردم طرف راست بدن نسبت به چپ برتری دارد یعنی بیشتر از گوشه راست چشم راست دست راست و پای راست خود استفاده می کند در برخی هم طرف چپ برتری دارد که این امر طبیعی است اما افرادی هستند که طرف چپ یا راست آنها تماماً برتری ندارد.

چگونه می‌توان غلبه برتری کودک خود را ارزیابی کرد؟

۱_برتری دست‌ها:

یکی از فعالیت های زیر را از کودک خود درخواست کنید:

یک توپ را با دست پرتاب کند یا با مداد چیزی بکشد و یا با قیچی کار کند. کودک شما با کدام دست این فعالیت را انجام داد ؟ آن دست دست برتر کودک است.

۲_برتری چشم ها:

فعالیت زیر را از کودک خود درخواست کنید :

یک کاغذ را لوله کنید و به کودک بگویید به چشم خود بگذارد و محیط اطراف را از داخل آن نگاه کند. کودک شما با کدام چشمی فعالیت را انجام داد ؟ آن چشم چشم برتر کودک است.

۳_برتری پا:

فعالیت زیر را از کودک خود درخواست کنید:

از کودک بخواهید به توپی که جلوی او گذاشته‌اید ضربه بزند. کودک شما با کدام پا این فعالیت را انجام داد ؟ آن پا، پا برتر کودک است.

۴_برتری گوش ها:

یکی از فعالیت های زیر را از کودک درخواست کنید: ساعتی را روی میز بگذارید و به کودک بگویید ساعت را بردارد و به گوش خود بگذارد آیا صدایی می دهد ؟

به کودک بگویید گوشهایت را به سوراخ در بگذار ببین چه صدایی از بیرون می آید؟ کودک شما با کدام گوش این فعالیت را انجام داد؟ آن گوش، گوش برتر کودک است.

اصلاح عدم غلبه ی برتری:

تمرین های غلبه ی برتری:

فعالیت‌های پیشنهادی برای دست:

_باز و بسته کردن دست هدف

_مشان دادن دست برتر در آینده و انجام حرکات پانتومیم با دست هدف در آینه

_پوشیدن دستکش های بدون انگشت در دست غیر هدف جهت ممانعت از انجام حرکت به وسیله آن

_بستن وزنه به دست هدف و انجام فعالیت در حین وجود وزنه

_مسواک زدن با دست هدف

فعالیت‌های پیشنهادی برای پا:

_ ترسیم اشکال هندسی و نوشتن با انگشت بزرگ پا روی شن و خاک نمک.

_پاک کردن حروف نوشته شده بر روی زمین به وسیله انگشت پا

_بلند کردن اشیا مختلف مانند لباس مداد سکه و …به وسیله انگشتان پا و خم کردن زانو به عقب و قراردادن  اشیا مورد نظر در دست همسو

_اسکیت بورد و قرار دادن پا روی زمین با فاصله چند سانتی متری

_تیله بازی یا انگشت پا هدف

فعالیت‌های پیشنهادی برای چشم:

_ تحریک چشم هدف به وسیله قرار دادن نور چشمک زن در چشم

_ قرار دادن اشیا در زاویه دید چشم هدف و پرسش درباره کیفیت آن‌ها

_ نگاه کردن از دوربین یک چشمی

_چشمک زدن با چشم هدف

_ گذاشتن کتاب در جهت چشم هدف در حین خواندن و به ویژه نوشتن.

فعالیت‌های پیشنهادی برای گوش:

_پچ پچ کردن در گوش هدف

_گذاشتن گوشواره در گوش هدف

_قراردادن اشیا صدادار درجهت گوش هدف

_تعیین موقعیت نشستن افراد در جهت با گوش هدف

 

نمونه‌ای از اشتباهات املا دانش آموزان:

 

ضعف در حافظه‌ی دیداری:

منظور:منظور  _  اسحاب:اصحاب  _  هیله:حیله  _  ستل:سطل

ضعف در توالی دیداری:

مارد:مادر  _  سلط:سطل  _  آزرو:آزرو  _  مودر:مورد

ضعف در دقت:

عسل:عسل  _  آشعال:آشعال  _  کندم:گندم  _  بنزار:بیزار

ضعف در حساسیت شنیداری:

مسواک : مسواک  _  زنبور: زنبور  _  بشقاب: بشقاب  _ آمدن: آمدند

غلط های آموزش:

بنده‌گان: بندگان _ خُش: خوش _  تجربه: تجربه ها _ دیدنه پدر: دیدنِ پدر

 ضعف در حافظه‌ی شنیداری:

ننوشتن  کلمه یا جا انداختن کلمه

به بالای صفحه بردن