friends prague p c3

متقاعد کردن دیگران

 

رازهای متقاعد کردن دیگران؟

 

ما به روش های مختلف با یکدیگر ارتباط بر قرار می کنیم گاهی از راه ابراز عقیده ,گاهی با حرکت چشم و گاهی هم با حرکات بدن , حتی بستن در با صدای بلند هم نوعی ارتباط است(البته از نوع منفی).

در هر حالت ما هم به روشی  با دیگران ارتباط برقرار می کنیم در واقع کلماتی را که بر زبان می آوریم  بیانگر حالت درونی ما نسبت به دیگران هستند.اما نکته مهم این است که بدانیم تا وقتی که فردی خشمگین و تند خو باشیم ,تا وقتی که نتوانیم با دیگران ارتباط برقرار کنیم در حرفه و روابط اجتماعی خود موفق نخواهیم بود.

یکی از خصلت های ما این است که خوب صحبت کردن را می پسندیم اما هیچگاه سعی نمی کنیم خود را بشناسیم و آنطور که  می پسندیم عمل کنیم.اگر مهارت های مفید را یاد بگیریم و هنر ارتباط برقرار کردن با دیگران را تمرین کنیم همیشه در زندگی موففق خواهیم بود

چگونه ی نحوه‌ی صحیح صحبت کردن را یاد بگیریم؟

 

مردم به دو دسته تقسیم می شوند, نیمی از آنها افرادی هستند که قدرت بیان خوبی دارند اما نمی توانند آنچه در دل دارند را بر زبان بیاورند و نیمی دیگرافرادی هستند که نحوی صحیح صحبت کردن را نمی دانند اما هرچیزی را به زبان می آورند.

رابرت فراست

 

نحوه ی صحیح صحبت کردن این است که برای چیزی که به زبان می آورید ارزش قایل شوید,مهم نیسیت که طول جمله شما چقدر باید کوتاه یا بلند,آنچه حائز اهمیت است  و در نگرش مخاطب اثر می گذارد, کیفیت گفتار شماست.

پس جملاتی که بکار می برید باید ساده و قابل فهم باشند.از بکار بردن کلمات نامناسب و جملات بی ربط اجتناب کنید و با استفاده از کلمات ساده به گفتارتان شکل دهید به طوری که مخاطب با شنیدن صحبت هایتان ,تصویری از آنچه که می‌گویید در ذهن خود مجسم کند و دقیقا معنای تمام گفته‌هایتان را متوجه شود.

 

اعتماد به نفستان را افزایش دهید.

 

هرکسی به طریقی هنگام صحبت کردن طپق میزند و همین موضوع مانعی بر سر راه صحبت کردن می شود.

اما اینکه چرا این اتفاق می افتد را میتوان ناشی از کمبود اعتماد به نفس دانست.اگر هنگام صحبت کردن اعتماد به نفس داشته باشیم میدانیم که باید از چه کلماتی استفاده کنیم,چه جملاتی بهترند و ارزش بیان شدن دارند و همین عوامل باعث می شومد آهنگ صدایمان را با حالت صحبت کردنمان تطبیق دهیم و اگر مطمعن شویم لهجه مان مشکلی ندارد و مخاطب به راحتی معنای جملاتمان را می فهمد و ما بعد از آن دنبال گسترش دامنه لغاتمان می رویم و همین باعث می شود در موقعیت های مختلف با حفظ ریتم صحبت هایمان کلمات مناسب را پیدا کنیم.

اگر خودتان از نحوه ی صحبت کردنتان راضی باشید دیگران هم صحبت های شمارا بهتر می پذیرند و سریعتر متقاعد می‌شوند.

 

افراد خوش صحبت را الگو قرار دهید.

 

اکر می خواهید نحوه ی صحیح صحبت کردن را یاد بگیرید.عجله نکنید.آموزش صحبت کردن به زمان نیاز دارد,اگر توانستید نوشته افراد با تجربه را بخوانید و به تک تک کلماتشان توجه کنید یا سخنان ارزشمند بزرگان را بشنوید پس از مدتی می‌توانید به صحیح ترین شکل ممکن صحبت کنید.پس آنچه در درجه اول مهم به نظر میرسد زمانی است که به آموزش خودتان اختصاص می دهید. سعی کنید به نحوه ی صحبت کردن افراد حرفه ایی دقت کنید و اشکالات خودتان را برطرف کنید.اگر هم با افرادی روبرو شدید که خطاهای آشکاری در صحبت هایشان دیده می شود آنها را در ذهنتان بسپارید و مراقب باشید که مبادا از واژگان غلط در گفتارتان استفاده کنید.

البته که شما را به مطالعه کتاب های دستور زبان اجبار نمی کنیم بلکه توصیه می شود همان قوانینی که از دوران کودکی آموخته اید را تقویت کنید ,وضعیت بهتر می شود و همانطور که می دانید این روش در صورتی امکان پذیر خواهد بود که در جمع حضور یابید و به نحوه ی صحبت کردن هریک از افراد گوش دهید.

 

صحبت کنید تا مورد قضاوت واقع شوید.

 

مواردی که در اثر صحبت کردن یاد می گیرید ,مهارت هایی هستند که در رفع اشکالات به شما کمک می کنند . به طوری که وقتی صحبت می کنید یا خودتان به اشکالات در صحبت هایتان پی می برید یا دیگران به شما بازخورد می دهند و به شما کمک میکنند تا به نقاط ضعف خود پی ببرید​

با تنظیم یک طرح دقیق سخنرانی کنید.

 

یکی از دلایل اصلی نا توانی برخی افراد در هنگام صحبت کردن این است که نمی دانند چگونه افکارشان را به زبان بیاورند.صحبت شما چه در مسایل کاری و و مصاحبه شغلی و یا یک سخنرانی حرفه ایی و حتی در یک گفتگوی ساده, در هر حال باید بدانید دقیقا قصد دارید در مورد چه مسئاله ایی صحبت خواهید کرد.

پیش از صحبت کردن لازم است یک طرح دقیق از آنچه قصد دارید بر زبان بیاورید تهیه کنید.به خاطر داشته باشید وقتی شروع به صحبت می کنید ,شنونده در ابتدا فقط در جستجوی نشانه ایی است که از صحبت های شما بدست می آورد زیراد کنجکاو می شود و می خواهد بداند که  قصد دارید در مورد چه مسئله ایی صحبت کنید.

شما می توانید با دیدن حالت شنونده به این مسئله پی ببرید که آیا از شنیدن صحبت های شما لذت می برد یا خیر.اگر می‌خواهید نظر مخاطبتان را جلب کنیدبه صحبت هایتان تنوع بدهید.و به محدودیت های خود اگاه باشید اگر راجع به موضوعی اطلاعات کافی ندارید از صحبت کردن راجع به آن خودداری کنید.

 

همدلی و محبت را فراموش نکنید.

 

تنها مسئولیت یک سخنگوی خوب این است که همیشه به احساسات و درک شنونده توجه داشته باشد,گاهی اوقات در مورد مسئله ایی صحبت می کنید که فقط برای خودتان اتفاق افتاده و مهم هستند و مخاطب شما هیچ اطلاعی از صحبت هایتان ندارد بنابر این لازم است  به او فرصت دهید تا بتواند صحبت های شمارا به خوبی درک کند و همچنین در یابد شما متوجه احساس او هستید.تلاش کنید به نظر و عقاید مخالف دیگران احترام بگذارید عقاید انسان ها با یکدیگر متفاوت هستند اگر کمی از غرور فاصله بگیریم اجازه نمی دهیم که اختلاف نظرها به کشمکش عمیق تبدیل شود.سعی کنید خیلی منطقی و در کمال آرامش با طرف مقابل صحبت کنید و با ارائه دلیل منطقی صحت گفتارتان را اشکار کنید.

تلاش کنید نکات بیان شده را در مکالمات روزانه تان استفاده کنید و متوجه تاثیر مثبت آن ها بر مخاطبان در پذیرش نظرات خودتان باشید.

1 دیدگاه دربارهٔ «متقاعد کردن دیگران»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

به بالای صفحه بردن