leaves stones autumn red

مهارت‌های بین‌فردی


مهارت‌های زندگی – مهارت دهم : بین فردی

 

 مهارت بین‌فردی

برای تقویت این مهارت اولین نکته‌ی مهم پذیرش تفاوت های بین فردی خواهد بود.

وجود اختلاف در بین افراد بسیار طبیعی و حتی باعث رشد می شود.

مثال ساده گل و گلدان را همیشه در روابطتان  بخاطر داشته باشید با وجود تفاوت‌های بسیار اما تکمیل کننده ی یکدیگر هستند.

تا بحال تجربه کرده‌اید علی الرقم اختلاف با فردی توانسته باشید به یکدیگر کمک کنید؟

در مهارت بین‌فردی شما یاد می‌گیرید چگونه اختلافتان را با دیگران به صورت کارآمد حل کنید.

هنگامی که شما با فردی اختلاف نظر دارید در غالب سه راهکار می‌توانید به ادامه‌ی گفتگو بپردازید:

شامل

  • برنده _ برنده
  • برنده_ بازنده
  • بازنده_ بازنده

ابتدا به مثال‌های زیر دقت کنید و بعد به عنوان تمرین اول در موقعیت‌های بیان شده شما بر اساس این سه راهکار نظر دهید.

*علی و دوستش برای انتخاب بازی رایانه ایی اختلاف نظر دارند.

*اصلا بازی نکنند =  هر دو ضرر می‌کنند.

*علی به اجبار دوستش را وادار بازی دلخواه خودش می‌کند= علی برنده دوستش بازنده است.

*تصمیم می‌گیرند با زمانبندی به هردو بازی بپردازند= هر دو راضی هستند.


*نوشین از دوستش خواست باهم درس بخوانند اما او قبول نکرده است.

*نوشین با او قهر می‌کند. بازنده/بازنده.

*نوشین خودش درسش را می‌خواند و از دوستش دلیل کارش را می پرسد=هردو راضی (مهارت ارتباط موثر).

*نوشین خودش درسش را می‌خواند ولی نمی گذارد دوستش درس بخواند. برنده /بازنده.

تمرین اول

1-دوست سارا او را برای  تولدش دعوت نکرده است.

برنده بازنده=

بازنده بازنده=

برنده برنده=

2-سامان از  برادرش خواسته وارد اتاقش نشود ولی او گوش نمی‌کند.

برنده بازنده=

بازنده بازنده=

برنده برنده=

3-شمیا از خانواده ای برای هدیه تولد دوستش درخواست پول کرده اما خانواده مخالفت کرده اند.

برنده بازنده=

بازنده بازنده=

برنده برنده=

4-ارسلان با اینکه گواهی نامه ندارد اما از پدرش میخواهد که اجازه دهد او با ماشین به باشگاه ورزشی برود.

برنده بازنده=

بازنده بازنده=

برنده برنده=

تمرین دوم

مهمترین نکته در روابط بین فردی برای شما به عنوان نوجوان توانایی صحبت کردم در جمع می باشد.

البته بسیاری از ما هنگام گفتگو با دوستانمان مشکلی نداریم اما در دیگر موقعیت ها این امکان وجود دارد که دچار اضطراب شویم.

در این تمرین اولین کاری که شما باید انجام دهید این است که از قبل متنی را آماده کرده و تصور کنید قرار است آن را برای جمعی ناآشنا بخوانید مرحله ی بعد ضبط صدای خودتان است در حالیکه از روی متن می خوانید.

آیا توانستید دلشوره خود را  مدیریت کنید؟

اگر در محیط واقعی بودید بیشتر از همه از چه چیزی نگران می شدید؟

قضاوت دیگران ؟ یا عدم تسلط کافی بر مطالب؟


مهارت بین فردی کودکان

هدف این مهارت برای کودکان فهم روابط اجتماعی در غالب همکاری است به این منظور تمرین های زیر را به صورت متناوب با فرزند خود انجام دهید تا این مفهموم را به خوبی درک کند.

تمرین یک: بازی گروهی غذا خوردن

خانواده 4 نفره پدر و فرزند /مادر و فرزند

هنگام شام یا نهار مشخص کنید هرکدام از تیم ها که توانستند غذای خود را به اتمام برسانند میتواند دسر اضافه داشته باشد.

توجه کنید مقدار غذا متناسب با وعده ی غذایی باشد

و هر والد در اتمام غذا به هم تیمی خودش کمک کند

گروهی که برنده شد به این نکته تاکید کند که با وجود تفاوت هایمان ما توانستیم یا همکاری یکدیگر برنده شویم.

گروهی که برنده نشد این نکته را یاد آور شود که با تلاش بیشتر میتوانیم برنده شویم. یادتان باشد هردو گروه دسر را دریافت می‌کنند  گروه برنده اما بیشتر می‌گیرد.

در این تمرین میتوان فرزندان در یک تیم و والدین در تیم مقابل باشند اما میزان غذا بر اساس سن فرزندان در نظر گرفته شود.

تاکید این تمرین بر اهمییت مشارکت گروهی است نه برنده شدن.

تمرین دوم: مداد رنگی‌های متفاوت

از فرزند خود بخواهید تفاوت بین مداد رنگی هایش را برای شما بیان کند و بعد با استفاده از همه ی آنها نقاشی بکشد شما به عنوان والد بعد از نقاشی به این موضوع تاکید کنید که با وجود تفاوت هر رنگ اما در کنار هم توانستند یک نقاشی را کامل کنند.

بعد از این بازی برای او از تفاوت افراد با یکدیگر و توانایی های هرکدام برای فرزندتان صحبت کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

به بالای صفحه بردن